صفحه شخصی امید تاسا   
 
نام و نام خانوادگی: امید تاسا
استان: تهران
رشته: کارشناسی ارشد معماری - پایه نظام مهندسی: سه
شغل:  مدیریت پروژه وساخت
تاریخ عضویت:  1389/07/13
 روزنوشت ها    
 

 کپیتال گیت خمیده ترین برج جهان بخش معماری

20

گفت‌وگویی با ماترین دوفرین طراح برج :

جناب آقای دوفرین، برای آغاز صحبت بسیار مشتاقیم تا کمی از جزئیات برج کپیتال گیت از زبان شما آگاه شویم.


من در سال 2005 در جلسه‌ای که با آقای شیخ زائد، امیر امارات داشتم، قرار بر این شد که طرحی ارائه دهم تا علاوه بر اینکه به عنوان نماد شهر ابوظبی( پایتخت امارات) شناخته شود، دارای ویژگی‌های منحصر به فرد باشد و علاوه بر دارابودن تکنولوژی مدرن و فاکتور شکوه و زیبایی، با اقلیم منطقه نیز سازگار باشد.


چون خود من به ارائه ایده منحصر به فرد بسیار اعتقاد دارم، طرح ابتدایی یک برج با بیشترین خمیدگی را ارائه دادم که این طرح مورد موافقت قرار گرفت و تصمیم بر این شد که این سازه در مرکز ملی نمایشگاهی ابوظبی احداث شود.







همانطور که میدانید، این برج خمیده ترین سازه جهان است و با 18 درجه انحنا به سمت غرب طراحی شده است. خیلی‌ها برایشان سئوال بود که چطور این ساختمان میتواند در مقابل زلزله مقاومت کند، ما برای اینکار هسته مرکزی ساختمان را دقیقا در جهت مخالف خمیدگی آن، و مستقیم به سمت بالا طراحی کردیم.


متریال اصلی در این سازه، فولاد ضدزنگ، بتن و شیشه است. این برج 35 طبقه است و دارای مجتمع اداری و یک هتل 5 ستاره با 200 اتاق می‌باشد.
در نمای برج، دو فاکتور بسیار جالب توجه است، یکی انحنا زیاد و دیگری پنل‌های شیشه‌ای به کار رفته در سرتاسر برج است.


راستی الان یک موضوعی به خاطرم رسید، من چندین بار که با ایرانی‌ها صحبت کردم، متوجه شدم که در مورد نمای این برج دچار اشتباه شده‌اند. در نمای کپیتال گیت از 12500 پنل شیشه‌ای مختلف با 720 شکل متمایز استفاده شده است که این اشکال از فرمهای مختلف الماس الگوبرداری شده است، اما در ایران به من می‌گفتند که خیلی جالب است که شما ار 720 پنل شیشه‌ای در نما استفاده کردید و من بخاطر این برداشت اشتباه و این اختلاف فاحش بسیار تعجب کردم، راستش وقتی چند بار این موضوع رو به من گفتند، خودم هم شک کردم.


آقای دوفرین شما با معماری ایرانی تا چه اندازه آشنا هستید و به نظر شما چطور میتوان به بهترین شکل، تکنولوژی مدرن را با اقلیم و سنت تلفیق کرد؟


من در ایران چندین پروژه را در دست کار دارم، به واسطه حضورم در ایران و همینطور شناخت و مطالعه در مورد معماری ایران و شنیده ها، و قتی وارد ایران شدم به شنیده‌ها یقین پیدا کردم. من به شما تبریک می‌گویم، چون کشوری با فرهنگ غنی و با سابقه‌ای دارید. من در تمامی پروژه ها، چه در ایران و چه در کشورهای دیگر دنیا، همیشه یک گروه بومی را انتخاب می‌کنم و پروژه‌ای که به آنها محول میکنم این است که، گزارشی از فرهنگ بومی کشور و تناسبات آن با معماری مدرد جمع آوری کنید و در ادامه، طرح را با توجه به داده‌ها ارایه میدهم.








با توجه به تجاربی که کسب کرده اید، چگونه میتوان در پروژه‌های انبوه، سه فاکتور، مقاوم سازی، سریع سازی و سبک سازی را توامان اجرا کرد؟



من در این زمینه یک اعتقاد خاصی دارم و آن این است که مهم ترین و اصلی ترین فاکتور برای رسیدن به این هدف، چیدمان یک تیم حرفه‌ای است، تیمی که هم از لحاظ فنی و هم دانش اجرایی و هم وجدان کاری سرآمد باشد. اگر مدیر پروژه در ابتدای کار چنین اقدامی را انجام دهد، سریع سازی، مقاوم سازی و سبک سازی، توامان و به نحو احسنت اجرایی می‌شود.


شما به عنوان یکی از اساتید و بزرگان معماری جهان، چه سفارش‌هایی را برای دانشجویان و معماران جوان ایرانی دارید؟

دانشجویان و معماران جوان باید جستجوگر باشند و همیشه به دنبال کشف یک موضوع و ایده باشند. نباید هیچگاه خوشان را محدود در چهارچوب کتب آموزشی کنند. خیلی از حقایق معماری به هیچ عنوان در کتب تخصصی موجود نیست بلکه به صورت زنده و پویا در جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم وجود دارد.


یکی از روش‌های مفید، استفاده از اینترنت است. شما با اینترنت می‌توانید به تمام جهان سفر کنید و در جریان بسیاری از اتفاقات در دنیای معماری قرار بگیرید.

به عنوان خاتمه صحبت، اگر سخنی دارید بفرمایید؟


من شناخت کمی از ایران دارم ولی الگوهای بسیار خوبی از گذشته در کشورتان وجود دارد که باید کشف شود. نباید این اطلاعات زنده و غنی و فراوان، دچار بی توجهی شود. امیدوارم من بتوانم به عنوان یک معمار، اثری به یاد ماندنی در ایران بر جای بگذارم .



















پنجشنبه 22 اردیبهشت 1390 ساعت 07:54  
 نظرات    
 
ش ب 13:31 پنجشنبه 22 اردیبهشت 1390
6
 ش ب
ممنون
زیباست
ولی نباید فراموش کرد سازه هرچه در پلان و ارتفاع منظم تر باشد عملکرد منطقی تری در زلزله خواهد داشت و از مصرف فولاد در آن کاسته خواهد شد.
علیرضا احمدی 13:55 پنجشنبه 22 اردیبهشت 1390
8
 علیرضا احمدی
ممنون
یحیی بهمنی 14:48 پنجشنبه 22 اردیبهشت 1390
3
 یحیی  بهمنی
جالب بود. ممنون
مژگان فدایی 15:45 پنجشنبه 22 اردیبهشت 1390
5
 مژگان  فدایی
بی نظیر بود,ممنون.
مصطفی پولادیان 19:05 پنجشنبه 22 اردیبهشت 1390
5
 مصطفی پولادیان
mamnoon dooste aziz va ba omid be roozi ke
sakhtemanhaye ma ham az nazare tarrahi va estehkam be hadde estandardhaye lazem beresand
محمد مهدی مدرس نیا 07:56 شنبه 24 اردیبهشت 1390
5
 محمد مهدی مدرس نیا
کاش اشاره ای به پروژه های در دست اجراشون تو ایران کرده بودند.
بهروز شیربان 11:56 شنبه 24 اردیبهشت 1390
6
 بهروز شیربان
حالا طرح طراح این پروژه توی ایران داره کار میشه یا شرکت سازندش؟ جالبه
امید تاسا 20:35 شنبه 24 اردیبهشت 1390
6
 امید تاسا
in sherkat ta jai ke man khabar daram to iran hichi kari ro nadare
جواد عزیزی اجیرلو 13:58 یکشنبه 25 اردیبهشت 1390
7
 جواد عزیزی اجیرلو
خوب بود در ایران هم پروژه های در این سطح اجرا میشد
افشین جوبه 19:56 یکشنبه 25 اردیبهشت 1390
5
 افشین جوبه
خوب بود.خسته نباشید.
سیامک مطلبی 22:12 یکشنبه 25 اردیبهشت 1390
7
 سیامک مطلبی
خیلی جالب بود وقتی به تاریخچه کشورهای عربی نگاه میکنیم میبینیم که در چند دهه گذشته چقدر از نظرمعماری وstrucher رشد کردند ولی متاسفانه ما اینطور نبودیم .
بهروز شیربان 13:05 دوشنبه 26 اردیبهشت 1390
7
 بهروز شیربان
بله این پول این کشورهاست که استفاده میشه اما ریشه و تاریخ آنها قدرت و شوکتی نداره و ما برعکس اونهاییم
م افتخاری 08:43 سه شنبه 27 اردیبهشت 1390
5
 م افتخاری
پول و سرمایه تا آنزمان که به کاری بیایند و دردی را درمان کنند ارزش دارند وگرنه نوشدارویی هستند پس از مرگ سهراب ...
م افتخاری 08:58 سه شنبه 27 اردیبهشت 1390
5
 م افتخاری
بد نیست به این مساله هم کمی فکر کنیم که چرا در کشور ما چنین پروژه‌هایی اجرا نمیشوند و سرمایه‌گزاران رغبتی به سرمایه‌گزاری در این ملک ندارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
امید تاسا 15:48 آدینه 30 اردیبهشت 1390
9
 امید تاسا
ساخت چنین مجموعه هایی در کشور نیازمند سرمایه گذاری در این راستاست
آیا ما این سرمایه گذاری رو انجام میدیم؟
امید تاسا 22:23 سه شنبه 28 تیر 1390
6
 امید تاسا
هر چند بخش خصوصی در این ارتباط قدم های رو برداشته